Wednesday, March 5, 2008

الى أبنتى


حبيبتى الغالية الرقيقة

أبدا لن أجعلك تشاهدين خطابى هذا اليك فهو أعتذار منى لك نعم يا حبيبتى أعتذار لن أجعلك تشاهدينة أبداااا

لقد قسوت عليك ياجميلتى وأعلم ذلك وجرحت بداخلك أحاسيس ومشاعر رقيقة ودنيا وردية وأحلام كالدانتيلا الحريرية

حبيبتى الجميلة

لقد فعلت كل هذا لأننى أحبك وأريد أن تصبحين بكلماتى أنا وليس بكلمات غيرى أقوى فربما أكون أنا أحن عليك من عالمك القادم

ذلك العالم الذى خطوت فية أولى خطواتى منذ سنين طويلة وأرهقنى كل ما فية عالم من البشر والأحداث والقلوب الصدئة والمشاعر المزيفة والحب الذى لا يكتمل والأحلام التى تتهاوى أدا ما غفلنا عنها لحظة

حبيبتى

عالمك القادم ربما يكون أقسى وأشد أيلاما وتجاربك فية لن تجرحك فقط بل ستدمى قلبك الرقيق الطاهر لذا ياجميلتى قسوت عليكى كى تقوى شوكتك وتتنامى أفكارك وتصبحين بلين وخضر عودك أقوى من اقوى التجارب والمحن
حبيبتى
ربما أبكتك كلماتى بأننى أستطيع الأستغناء عنكى للأبد ان لم تنتظمى فى صلاتك أو تنتظمى فى وقت مذاكرتك

وربما أعتصر قلبك الغض الحزن وانا أهددك برحيلك عن حياتى لدنيا المال وعالم الحياة المرفهة التى يحياها والدك

ولن أنكر يا صغيرتى أننى كنت جادة فى كلماتى

ولكننى جادة لأجلك ولأجل هذا الزمن القادم الذى أريدك ن تحيية قوية واثقة تجملين قلبك الطفولى ومشاعرك الجميلة معك ولا يستطيع ايما كان أينما كان أن يسلبك أياها

لأنك أقوى من الجميع بعقلك ودينك وثقتك بربك

حبيبتى

سامحينى لغلظتى ولكن

علمتنى جدتى أن ألأرض أبدا لاتنبت الزرع الأ بضربات الفأس القوية

5 comments:

اسكندراني اوي said...

سيدتي
زمان قالو يا بخت من بكاني وبكى عليا ولا ضحكنيش وضحك الناس عليا

اعتقد ان هذا ما فعلتيه
واعتقد انه عين الصواب
لكي كل التحيه

الطائر الحزين said...

لابد بعض الجد ليستقيم العود
والتأرجح بين الحنان والجدية مطلوب

وايضا من الدلال ما قتل

تحياتى

Anonymous said...

مع تحياتى لكل اللي ردو على البوست
لكن انا مش هكون زيهم واقول انك كنتى صح
لانك برضه غلطانه
يمكن انا احس باحساس بنتك عشان احنا في نفس الظروف
زمان لما كان بابا عايش
وكنت اتخانق مع ماما على اى حاجه كانت تقولي روحى لوالدك وعيشي معاه احسن
كنت في سن صغيره والكلام ده كان بيجرحنى اوى اكتر ما اى حد يتصور
عشان لما كنت بروح لوالدى كنت بحس انى ضيفه تقيله
اقعد اسبوع وبعدين اتعب فارجع
كنت بحس بالعتاب ويمكن الغضب من والدتى لانها عرضتنى للموقف ده
يمكن هيه مكنتش تقصد انى اروح اعيش مع والدى
بس الفترات اللي كنت بقضيها مع والدى كانت اتعس لحظات حياتى كنت بحس انى بتقطع من ناحيتين
الحمد لله دلوقتى الوضع اتحس كتييييييييييير
انا هكون قاسيه مع حضرتك شويه بس ده واجبي
انك تشوفي اد ايه ده بيجرح وبيسيب اثره بالذات في البنت
فهمانى

Desert cat said...

يا ربى على حنيتك وقلبك الكبير يا كلاكيت
ان شاء الله تشوفى ولادك احسن ناس لانهم فعلا من دلوقتى كدا ماش اء الله لينا ممتازة وناجحه بمجموع كويس فى الترم الاول
وباذن الله التفوق طريها هى وامر بوجودك معاهم وبينهم
ربنا يبارك لك فيهم يا حبيبتى

عروسة ننوسة said...

الله على النصح والارشاد وفى نفس الوقت اعتذار...احيكى واحى كلامك الرقيق