Saturday, March 8, 2008

قلب فاضى


أثارتنى أغنية قلب فاضى لمحمد منير وأضحكتنى من قلبى فقد وصلت لمرحلة تشبة مرحلتة وبرغم أن بالفعل قلبى فارغ ألا أن المريدين كثر وللأسف أجد مشكلة جدلية كادت تصير ذنبا وتملؤنى حيرة وللأسف مشكلة من يفشل فى حياتة الأولى أنة يظل رهين الخوف من الفشل ولن تفلح كل الدراسات النفسية أو الخبرة التى أكتسبتها من نوعية عملى فى تغيير تلك النظرة وذلك الخوف
وحقيقة المشكلة تصبح فى ألأشخاص اللذين يتعاملون مع من هم مثلى فكل رجل يحتاج لأنسانة تعيش معة حياتة وليس أنسانة يعيش معها حياتها فمهما حاول الرجل أن يفكر فى أحاسيس من واجهت مشكلة فى حياتها وأنهيار فى زواجها الأول تختاج لرجل ذو مواصفات خاصة تحتاج للأمان والحب والأستقرار والمشاركة ومحاولة تفهم أسباب الفشل وعلاجها ولكن للأسف معظم الرجال يريدون جسدا جميلا وأنثى تستطيع أحتوائة ولا يمكنة أحتوائها
ولقد أثارنى صديق قابلتة صدفة ويعلم حيرتى فى الأختيار حتى قاربت من الفشل وترك الأمر كلة قال لى وكان يضحك غير قاصد أن يجرحنى أو يهيننى بل كان فقط يتحدث بتلقائية
قال
تعرفى انا أول مرة أتجوز وبدور ع واحدة خرج بيت لأنها بتبقى أعقل وأحرص ع أستمرار حياتها من غيرها
ولا أنكر أن الكلمة ألمتنى ولكن بعيدا عن كلماتة الفحوى هو ما أثارنى فهذة بالفعل فكرة كثيرين من الشباب هذة الأيام وأنا تعرضت لذلك كثيرا ورفضت نظرا لعمر أطفالى وأبنتى التى طالتنى قامة
لعلى أبدا لن أستطيع ان اقنع رجلا أن يكون حنونا أو يحاول سواء تزوج بسيدة أو بزوجة أولى بكر
فعلا قد لا أستطيع أن اقول لهم حاولواأن تعبروا عن كلمات الحب والحنان والرغبة وأن تعلموا أن القلوب أذا شاخت تشيخ الأجساد
وهذا ما لا يوقن بة البعض
ولكن
أذا كانت الكلمة الطيبة صدقة
فكلمات الحب عنوان للحياة
لا تضيعوا أعماركم سدى ولا تقتلوا مشاعر كم بدعوى السن أوالتجربة أو الرجولة
ولا تقدموا ع تجربة الزواج الثانى أبدا ألا أذا وجدتم من يشاطركم أحتياجاتكم النفسية والعاطفية قبل الجسدية

لتعطوا الحياة قيمة بكلمات الحب
رسالة لكل من يفكر فى الزواج مثلى

6 comments:

الطائر الحزين said...

كلامك رائع

الفكرة الاساسية تكمن فى النظرة للمرأه المطلقة او الأرملة على انها اقل من غيرها

والله هذا ليس من الدين فى شىء

وايضا هنك ملام على المطلقة او الارملة الحساسية الشدية من اى كلمة تقال

لكن الامر طبيعى وعادى
ما دام يدخل تحت شرع الله


بارك الله فيك ووفقك


تحياتى

الشموع البيضاء said...

الموضوع جامد جدا..وفعلا اشعر ان مجتمعنا لا زال يعانى من تخلف ورجعيه فظيعه مترسبه بداخلنا بشكل يؤلم ويندى له الجبين..وظلم مقنع بكل الاشكال ..اكملى المسير وناقشى كل هذه الامور ونحن معكى نريد ان نحاول تعيير هذه المفاهيم لانها فعلا تشدنا للخف كثيييرااا..مدونتك جميله وللامام ومنتظره زيارتك مدونتى http://black-roses-candles.blogspot.com/

فاتيما said...

نرمين
بصى أنا بفكر فى الموضوع دا كتير مع إن مجاليش عرسان عدلة لحد دلوقتى ..و انا مطلقة بحكم محكمة حديثا .. لكن الموضوع شاغلنى عشان العمر اللى بيعدى و يوسف اللى بعيد عنى ...و نظرة الناس ...و ألاهم من دا كله فين الراجل اللى بجد اللى يعوضنى أنا و يوسف و أنا إديله عنيا ..
إنتى ولادك كبار شوية خصوصا بنتك يعنى ممكن يساعدوكى على اتخاذ القرار
متهيألى كدا موافقتهم تلاتاربع المسافة
و الباقى عليكى
تحياتى
و كلمة خرج بيت دى عادى .. أومال كلمة سكندهاند بقى تقولى عليها إيه؟؟

كلاكيت تانى وتانى said...

تحياتى لكل من علق
فاتيما سكند هاند دى قلة أدب انا واللة بيجينى عرسان متجوزوش لسة بس انا اللى مبقدرش عشان بنتى وع فكرة انا مخلية دايما احساس الأمان دوة ولادى يعنى اتجوزت او لا مفيش فرق أنا معاهم ولو فأخر الدنيا وع موبيلات لأنى بشتغل كتير ومعظم وقتى برة البيت يعنى موافقتهم انا ربيتهم عليها مش محتاجاها انا مشكلتى الراجل اللى يحبنى ويعوضنى اما ولادى فالحمد للة نجحت فتربيتهم واى شئ يطرأ ع حياتنا بناخدة عادى وكل واحد مننا انا او همة حر فأختياراتة بشرط انها تكون حلال ومبتضرش حد تانى
شكرا

كلاكيت تانى وتانى said...

الشموع السوداء اشكك وهزور مدونتك انشاء اللة المواضيع دى نتاج حياة يعنى انا مش بثير الموضوع للنقاش قد ما بحكى واقع عايشاة اشكرك

كلاكيت تانى وتانى said...

الطائر الحزين سبتك للأخر برغم انك دايما الأول أشكرك ياعزيزى ولكننى وسبب تفوقى وأستمرارى فى تحديات الحياة أنى مبفكرش فى الناس
الدنيا عندى حلال وحرام وصح وغلط الناس اخر شئ افكر فية حياتى من صنع تربيتى والحمد لله اتربينا صح
اشكرك