Saturday, March 15, 2008

تاكسى NOMBER2

الى كل من علق ع موقفى فى التاكسى بالأيجاب أو السلب
أولا أين أخلاق الأسلام وهل أصبح مجرد مساعدة أنسان بأعطائة منديلا وهو يعطس بأستمرار دافعا لأساءة التصرف وسوء الخلق
ثانيا حين قلت لة طريقى نفس طريقك كان أجابة لعبارة أنا رايح المكان الفلانى وأشار الى وجهتة حتى يعتذر عن ركوبة التاكسى المفاجئ معى بسبب الزحام
ثالثا وبصدق لقد سافرت كثيرا ولم أجد ابدا تلك الطريقة فى التعامل مع النساء الا فى بلدنا
أذا ألتفتت الفتاة فهى مدانة وليست محترمة
وأذا وضعت رأسها فى الأرض فهى تدعى الفضيلة وماخفى كان أعظم
ولو منقبة اللة اعلم بما تحت النقاب او الى اين تسير
وأذا كانت سافرة فهى حلال طيبا لكل ضال وجائع
ماذا يريد الشباب من البنات أختك وزميلتك ونصفك التانى
عاملوا الناس بالحسنى
أحسنوا الظن بالناس وبالنساء
أتقوا اللة فى أنفسكم وفى الأخرين فالله تعالى وحدة يهدى من يشاء ويعاقب من يشاء
كم قدوة لغيرك فمن حسن أسلام المرءتركة مالايعنية
وأخيرا لا تشجع ع الرذيلة ولا تدعو لها
فما يفعلة شبابنا
هو دعوة لأساءة الخلق مع الأخرين
وأذا أستمر الحال هكذا فلا عتب على أى فتاة تضرب او تتشاجر مع شاب على قارعة الطريق
وأنا أولهم

13 comments:

الطائر الحزين said...

ليس معنى تعليقى القاء اللوم على حضرتك

ابدا

ولا حتى ان كان تصرفك غير لائق يعطى الحق فى اى تصرف سيىء يصدر تجاهك


لكن بقول نحتاط لانفسنا


وفقك الله

كلاكيت تانى وتانى said...

ياعزيزى أبدا انا لم أكتب البوست من أجل تعليقك فأنا كتبت كل من علق بالأيجاب أو السلب
أقولك حاجة غريبة أنا كنت بقرأ مقال عند أحد المدونين قبل سفرى عن أنة كلما فتح موضوع مع أحدالشباب فى سفروسألة أكتشف أنة مدون
أعتقد أنة كان مقال فى الدستور
وأنا حين رأبت الشاب تخيلتة أنت
لا تضحك فالشاب كان هادئا ملتحيا بوجة جاد وعابس ولا أدرى ما الذى جعلنى أتخيلة أنت ربما هذا هو السبب الذى جعلنى مهذبة معة
تحياتى

الـسـيـدة نـون said...

ههههههههههههههههههههههههه
طب انتى يا كلاكيت جالك على البوست بتاع موقف التاكسى حوالى خمس تعليقات بس ومش كلهم مختلفين معاكى
وكل ده علشان واحد حيوان سافل كان راكب معاكى وقالك كلمتين مش ولابد
انا بقى كتبت عن موقف حصلى فى التاكسى السواق قلع بنطلونه وطلعلى المسائل بتاعته
وكتبت الموقف ده
وياخرااااااااااابى على اللى حصلى وكم التعليقات اللى اتهزقت فيها واتشتمت وافراد اسرتى طالهم برضه من الشتيمة جانب
ده انا مسحت يجى ربع التعليقات اللى جاتلى لانها ماكنتش اختلاف فى الراى باسلوب متحضر على اد ماهى كانت اهانة ليا
ورفعت البوست فترة ونزلته تانى بعد ما حذفت كلمة بوبو وخلتها تبقى نقط بين القوسين
قال يعنى الكلمة دى هى اللى ضايقتهم اوى

بصى يا بنتى
انا مش معترضة معاكى
ومش شايفاكى عملتى حاجة غلط
بس اولا انا كنت شايفة انك ماتتكلميش مع الراجل خالص ولا حتى تطلعيله مناديل كنتى خلتيه كدة ببرابيره
اوعى تثقى ان الناس هتفهمك صح
لأ لان فيه ناس نيتها وسخة وهتفهم اى كلمة منك انك انتى اللى مش كويسة

بس عموما الموقف ده يعلمك حاجة
ويعلم البنات الى قروا الموقف ده انهم
مايتكلموش مع اى حد ولا حتى نص كلمة
ومايركبوش فى التاكسى ويكون فيه حد قاعد جانبهم خصوصا لو راجل

ربنا يبعد عنك ولاد الحرام وولاد الكلب
سلام
اختك خيخة

Asmaa mahaba said...

اكيد نحن مجتمعات تاخذ بالقشور والمظاهر ولا نظر الى بواطن الامور
تحياتى ليكى سومه_87

فاتيما said...

نرمين
طاقة النور بتاعتى
إيه يا بنتى .. براحة علينا أنا هلاقيها منك و لا من خيخة ...بتنزلو بوستات ورا بعضو ورا بعضوا (اللهم لا حسد)بس الواحد موش ملاحق يعلق ...
بصى تعليقات بالجملة بقى و أمرك الى الله
حكاية تعملى إيه ...متسأليش شيوخ و لا حاجة يا نرمو .... بصى أختك فى المركب ذاته و ان كنت لم أحظر بفرصة الانتقام اللى بتقولى عليها ... و أصلا لو جاتلى الفرصة هبقى زيك كدا واقعة فى حيص بيص
لأن الانتقام بيقتل صاحبه أولا قبل ان يطال الآخرين
طبعا لو كانت المسألة أختيارية كنت أقولك بلاش
لكن لما توصل لأن ياانتى يا هو ...
يبقى انتى طبعا ... لأنك موش واحدة ست لوحدها
انتى ست و تلات عيال محتاجينلك
ماشى
أما موضوع التاكسى دا عادى ...
طب دا واحد راكب معاكى و كدا
انا بقى حصلى موقف نوران خيخة بس على فصلين ...
الاول من واحد ماشى فى الشارع الساعة سبعة الصبح و انا رايحة الجامعة و جابلى اكتئاب لمدة يومين
و التانى سواق تاكسى عزمنى ياخدنى انا و يوسف يفسحنا و يروقنا و قاللى بالحرف ... متقلقيش هنلاقى مكان للواد عشان ما يشوفش حاجة ...
عملت أرجواز عشان يقف و ينزلنى سليمة انا و يوسف...
و ربنا بيستر
قعدت برضو أسال نفسى فيه إيه عملته ؟؟
كل دا عشان معايا طفل و موش لابسة دبلة يعنى بقيت مشاع و ملقف ؟؟
حاجة غريبة قوى
ازداد ت مظاهر التدين و مع ذلك ازداد الانحدار الاخلاقى ...
مصر دى ام العجايب شكلا و موضوعا
تحياتى يا طاقة النور

فرنسا هانم said...

طبعا انا لم اعلق على البوست اللى فات
يبقى الكلام مش موجه لى
وعلشان كده
اقعد اشرب النمسكافيه واتفرج عليكوا وعلى التعليقات
تحيه لكى
وكلاكيت 31 خامس مره

كلاكيت تانى وتانى said...

بنت خيخة
برغم انى لا شايفاكى خيخة ولا أى كلام
عندك حق المرة الجاية هاديلة ع قفاة طوالى تعرفى انا والله ما رحمة منى غيران دماغى كانت مشغولة وفعلا الواد كان سنة صغير وهادى
ويخلق مالا تعلمون صحيح

كلاكيت تانى وتانى said...

soma
تسلمى ياحبيبتى لتل برضة بقول كدة الناس بقت ورق وشكل من غير جوهر نورتينى

كلاكيت تانى وتانى said...

فاتيما
حبيبتى انا معايا ولد وبنت امر ولينا
مش تلاتة ياريت كانوا خمسة
تعرفى لو انا مكانك واللة كنت قتلتة ولادى يبقوا معايا وحد يضايقنى ويضايقهم دا كانت تبقى وقعتة بمبى فأسود
وحصلت كتير بحط العيال ع جنب واخد حقى وأعلمهم ان مش من حق اى حد ينتهك حرمتنا فأى مكان
لو لوحدى ممكن اطنش بس مع ولادى
يا ويلةةةةةةة
تحياتى

كلاكيت تانى وتانى said...

فرنسا الجميلة اللى رجالة الدنيا خسروها وملهومش فالطيب نصيب
انا غلطنى يا جميل انى ماأخدتش منك المطواة بتاعتك
دى كانت هتعمل شغل جامد قوى
نورتينى
انا مدمنة قهوة اعملى دقةجدعنة سويسى وتعالى عندنا هنعملك احلى فنجام قهوة مش نسكافية
ومن غير ماتعلقى يا جميل منورة

الطائر الحزين said...

لم اقصد ان حضرتك كتبتى التدوينة من أجل تعليقى

لكن عندما اعلق اتحدث عن نفسى

المهم تخيلتى ان الشاب أنا

اولا انا تعديت مرحلة الشباب
ثانيا انا جاد ممكن بس مش عابس
ثالثا غالبا بيكون معايا منديل
رابعا ربنا يكرم ونركب تاكسيات

خامسا اوعى تزعلى ربنا يكرمك ان شاء الله


تحياتى

الطائر الحزين said...

شكرا لك على اى حال

كلاكيت تانى وتانى said...

الطائرالحزين
لا ابدا انا ضحكت من قلبى والله لما قريت شكرا لك بس لازم تفرح ان كتاباتك بتعكس روح الشباب اصل كل واحد فينا من المدونين قصدى لة روح فكتاباتة بتعكس شكلة وشخصيتة ودة انطباعى عنك
ومش هغيرة حتى لوغلط و شفتك شخصيا
تحياتى