Monday, October 8, 2007

أول تاج وياريت يكون أخر

لو قالولك اختار عصر من عصور مصرعلشان تعيش فيه تختار اى
‏عصر و فى عهد اى حاكم واشمعنى؟
أختار عصر الرسول صلى الله علية وسلم وخصوصا ايام وجودة فالمدينة المنورة
لأنى ساعتها هحس فعلا أن فية حاجات كتير ممكن أتعلمها وقدر هائل من التسامح والحب ممكن اعيش فية
اول ‏اولويه فى حياتك عيلتك ولا شغلك ولا اصحابك؟
أولادى اولادى اولادى اولادى
ايه اكتر ‏حاجه بتحبها فى رمضان؟
صلاة التراويح
اوصف ليا ‏اجمل فطار ممكن تفطره
اى افطار اكون فية مع ناس بحبهم وبيحبونى بجد
لو انت ‏حاكم على مجموعه من الافراد هتكون عادل؟؟ طب هتعمل ايه عشان تتأكد انك حاكم عادل؟
هتكلم مع كل الناس واسألهم رأيهم فية زى ما كان الفاروق عمر بن الخطاب بيعمل رضى اللة عنة وارضاة
مين ‏أكتر اعلامي مصري بتحترمه؟
أى أعلامى بينقل الصورة بصدق ودون تحيز ودون اى اعتبارات شخصية
لو ‏ممكن تشتغل شغلانه تانيه غير اللى انت بتشتغلها او كنت بتشتغلها كنت تتمنى تبقى ايه ؟
معرفش يمكن انا اصلا أشتغلت كل اللى بحبة زوجة وام وسيدة اعمال ومحاضرة ومذيعة وحتى بيبى سيتر
مسبتش واللة
ايه تانى بلد تتمنى تعيش فيها بعد ‏مصر؟
الريف الأنجليزى وبخطط أنشاء اللة أزورة السنة الجاية
اوصف ليا ‏ترتيبات اجمل فرح ممكن تحضره
فرح كل اللى يحضرة يخرج منة وجزء من الهموم اللى جواة راح عن طريقى أو عن طريق غيرى المهم أنى أرتب أن الكل يخرج مبسوط والاقيلة فمشاكل حياتة حل
بتراعي ‏كلام الناس والقيل والقال؟ لو اه او لو لا قول لى ‏ليه؟
انا لو كنت ببص للناس فالقيل والقال كنت زمانى انتهيت نفسيا من زمان
انا بس بحاول اعمل اللى يرضي اللة ويرضى ضميرى وأنسى الناس ودايما بفتكر جحا اللى فالأخر شال الحمار هوة وأبنة هههههه
صحيت من النوم ما لقيتش الموبايل ولا الكمبيوتر ولا ‏الكاميرا الديجيتال ولقيتنا ‏رجعنا لعصر الحمام الزاجل والاحصنه هتكون سعيد؟
ياةةةةةةةةةةةةة اجمل شئ فالدنيا دانا بسيب الموبيل مخصوص قال يعنى ناسية وانا نفسى ينتهى من حياتنا خالص
اما الكمبيوتر فبيقرب الناس اللى بعيد عن بعض بس المشكلة انة بيبعد الناس القريبين من بعض
والكاميرا برغم انها بتسجل الحدث بس بتمنع العقل انة يعبر ويتخيل اللى انطبع فالذهن عن نفس الحدث
اما الخيل فدة متعتى الخاصة والحمام دة هوايتى وهواية ابنى
السعاده ‏هى؟
راحة البال والستر
عندك أمل ‏؟؟ أسبابك ؟
طول مافية نفس فية أمل
امتى ‏أول مره خدت فيها نفس طويل كده وقلت بينك وبين نفسك يااااه الظاهر انا فعلا ‏كبرت؟
برغم انى لسة صغيرة بس لما بشوف بنتى طولى وأجمل منى بقولها واضحك
لما ‏بتعمل عمل خيرى بيكون ايه هو دافعك الاول؟
حب اللة والقرب منة وأن أرى السعادة ع وجة كل من يستفيد منة
بتشرب ‏سجاير؟ لو الاجابه اه ايه شعورك لو شفت ست بتشرب سجاير؟ وليه
لا مبشربش وبعتبرها نوع من الضعف وعدم قدرة ع تحدى الحياة وصعوباتها
من حسن أسلام المرء تركة ما لا يعنية !!!!!!!!!!!!ا
بتعرف ‏ايدك اليمين من الشمال ازاي؟
جيت ع الجرح من وانا صغيرة وعندى مشكلة لما حد يطلب منى اعمل حاجة بايدى اشاور وكأنى بكتب عشان اعرف اليمين من الشمال فوبيا او عادة اللة اعلم!!!!!
ايه اكتر ‏اله موسيقيه بتحبها ؟ ؟
العود وبعزف بسيط علية
فى رأيك ليه الذوق والنخوه ‏اتعدموا؟
ممكن أغير السؤال ؟؟بيتهيألك
لية الرجولة بمعناها الحرفى والكرم والطيبة وصدق الحديث وحسن المعشر أ،عدموا الا من قليل
هذا مثل ذاك
ايه ‏الحاجه اللى لو حصلتلك تبقى سعيد قوى؟؟؟
ربنا يبعد عنى من لا يخافة ولا يرحمنى
تختار ‏يبقى عندك...ارض زراعيه ولا اجنس عربيات و لا كام عماره و لا فلوس فى ‏البنك؟؟؟؟
ولا حاجة اختار الستر ويباركلى فولادى والصحة بس
البحر و ‏لا النيل؟؟؟
البحر البحر البحر
مركب و ‏لا طياره؟؟
مركب بشراع ابيض بس مركبهاش عشان بخاف من البحر موووووووووت
مجنون و لا ‏عاقل؟؟
الجنون نوع من الجمال وعلامة الشباب ومرحلة لابد منها أما العقل فرزانة لابد من الوصول اليها
تقرأ ‏كتاب و لا تتفرج عليه فيلم؟
القراءة متعتى الخاصة والوحيدة والأفلام دى أستثناء وفالسينما بس لكن لو كان فيلم فية مناظر طبيعية أو بيوت راقية قديمة يبقى هتفرج علية وأمتع عينية بجمال ورقة الأماكن فى التصوير
تمرر التاج دة لمين ؟؟
وحدانية
فوضى الحواس
يامراكبى
حواديت بنات محتارة

8 comments:

Unknown said...

الرجوله موجوده و الله و الدليل السيده اللي كانت هتخلع ايدي و هي بتشد و تزق فيا
و اشتغلتي كل دول ما شاء الله
اخر حاجه كنت كتبتها قبل كده لفظ الجلاله يكتب بالهاء و ليس بالتاء المربوطه و الهاء يقابلها في الحروف الانجليزيه في لوحه المفاتيح ال i فهي الله و ليست اللة

كلاكيت تانى وتانى said...

متقولش لا انا رجعت كتبتها بالتاء تانى دانا دايما بحاول انتبة للنقطة دى
المهم فعلا عندك حق الستات الايام دى من قلة مابيلاقوا رجالة تحميهم بقم بيحموا نفسهم بايديهم والست نفسها بقت راجل وبشنب كمان
أنا شخصيا كنت هموت واحد فأيدى لمس بنتى واحنا فالمول خطأ ورفض يعتذر وشالوة منى بأعجوبة وسمعت تعليقات زىك كتير
ياريت فعلا لما تحصل مشكلة نلاقى راجل بيتصدر ولا حتى بيدافع عننا انا اول واحدة هعمل فرخة وأستخبى
أما الشغل فالعمل دة عبادة وكل مهنة بتعملنا حاجات ونظرا لسفرى كثيرا لذا تعلمت ان اعمل كل شئ وأى شئ
يعنى الايام دى زى كل ستات مصر بنشتغل غسالة سجاد على ستاير على ملابس ع حيطان
كل سنة وانت طيب

اسكندراني اوي said...

جميل جميل جميل
ردود متظبطه بالمسطر ه
وبعدين تعالي هنا بحر ايه اللي بتخافي منه موووووووووووووووووت
يا سلاااااااااام

الف شكر لاستجابتك للرد على التاج اللي بعتهولك
لكي كل التحيه

Unknown said...

يا رتني انا كنت عملتلها حاجه هي طلبت مني اسندها ست كبيره راحت مسكت في ايدي و انا ساندها و قاعده تزق و تشد فيا كانت هتخلع دراعي

وجهة نظر said...

اجاباتك على الاسئلة دليل على عفويتك

انا كمان تخيلي لغاية دلوقتي لو حد يقولي تمش على طول و بعدين على ايدك اليمين تلاقي .... تلاقيني حطيت ايديا الاتنين اوادم عينيا كده و بصيت ليهم و فكرت ثواني كده و بعدين قلت ايوا دي اليمين او دي الشمال

انا اول مرة ازور مدونتك و اتمنى اني اقرا ليكي دايما

Desert cat said...

عجبتنى اوى ثقتك بنفسك
وطبعا رضا الله اهم الف الف مرة من رضا المخلوق

Anonymous said...

بسم الله
عزيزتي
أنا والله لسه شايفة إهدائك ليا
أصل التاج ده ناس كتير أهدتهوني وجاوبت عليه
بس يا رب الإجابات تكون صح وأجيب مجموع كبير أدخل طب نفسي بأى أطلع مهندسة أد الدنيا
وأشرح للعيال انجليزي في المدرسة
guess ana ayya wa7da fe dool !!!!!
بجد إجاباتك لطيفةربنا يحميلك أولادك وينور طريقك بالإيمان يا رب
منى

كلاكيت تانى وتانى said...

لكم جميعا شكرى وكل سنة وانتم طيبين اسفة النت كان عطلان
اسكندرانى قوى
واللة فعلا انا بحب البحر من بعيد بس عمرى مانزلتة من تالتة اعدادى حادثة غرق حصلتلى منعتنى انزل تانى وبخافة جدا جدا بس بحبة كمان جدا جدا
وحدانية
شكرا لرقتك وعذوبة كلماتك
ديزيرت شكرا لك
محمد صبحى ربنا يوقفلك ولاد الحلال وبلاش بنات الحلال ههههه
وجهة نظر اشكرك لكلامك كلة من حسن خلقك وذوقك
تحياتى لكم جميعا