Thursday, August 30, 2007

شوفولى قوام عريس





اليوم الاول

أبنى 10 سنوات :ماما صباح الفل يا جميل
أنا:صباح النور ياعمرى
أبنى :هو الضهر أذن
أنا:أيوة يا حبيبى
أبنى: حرام عليكى ياماما أنا قلتلك أمبارح تصحينى بدرى عشان التمرين فاتنى
أنا:وانا قلتلك يا عمرى أنا مبصحيش حد أعتمد ع نفسك أضبط المنبة أو موبيلك وصحى نفسك
طب شكرا يا ماما ميرسى ليكى كتير
يتسلل خارجا من غرفتى
أبنى :تيتة تيتة هو لية محدش صحانى عشان التمرين ؟
والدتى :عشان أمك حلفت لو حد صحاك هتولع فالبيبت وأللى فية
هههههههههههههههههههه
ودة فعلا اللى حصل !!!!!!!!!!!!!!!
ماما وأنا وأولادى وعائلتى
المربع الجهنمى
أبنتى 14 سنة :ماما عاوزة أتغدى
أنا :حطى لنفسك الأكل فالمطبخ ميعاد الغدا عدا خلاص
أبنتى:أوكى
أبنتى :تيتة حطيلى الغدا عشان عندى دروس
والدتى :لا مامتك قالت لو حد عملها الغدا هكسر البيت
هههههههههههههههههه
((ولا تقل لهما أف ولا تنهرهما ))
المعادلة صعبة مع والدتى جدا ولا أجد لها حل سنين وسنين بدرس صحة نفسية وأشتغل مع حاات صعبة وتعديل سلوك ومش عارفة أتصرف مع والدتى
نضفى يا حبيبتى أودتك !!!!!
تيتة نضفتها ياماما
شيل ياحبيبى هدومك من الأرض !!!!!!!
تيتة شالتها ياماما
أطفى التليفزيون قبل ماتنام
تيتة طفيتة .................الخ
طيب بصوا بقة هولع فالبيت لو حد عملكم حاجة وهكومكم ع باب سلم العمارة ولا حد هيسمع صوتكم ولا يقدر يقربلكم سامعين وهتجوز وأسيبكم تعيشوا لوحدكم 0(أسمع ضحكات وهمهمات أفهمها جيدا ) هتعملوا أية أنشاء اللة لو تيتة سافرت مفيش ديمقراطية ولا حوار ولا صحة نفسية كل’ أممتة أتلغى خلاص بح أعتمدوا ع نفسكم ورتبوا حياتكم صح عيشوا منظمين بنفسكم سامعين
سكوت فالبيت كلة ولا حد بينطق
اليوم التانى
ماما
نعم يا حبايبى
تيتة مسافرة تعمل عمرة وحج
يا دى المصيبة ............اسفة يادى البلوة ...............برضة أسفة قصدى مبرووووك بس مين اللى هياخد بالة منك ,وانا فالشغل ويصحيكم بدرى للمدارس ويستنى الأتوبيس ويعمل السندويتشات ؟؟؟؟؟؟
مين اللى هيحطلكوا الأكل ويغسلكم مع الشغالة أم أيد طويلة الهدوم ؟؟؟؟؟؟؟؟
مين هيعزم العيلة وعيلة العيلة فرمضان؟
مين هياخد بالة من جدكم؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مين هياخد بالة منكم ؟؟؟؟؟؟؟؟
يغمز أولادى كلاهما للأخر ويرددون
أحنا هنعتمد ع نفسنا ياماما متقلقيش خليكى فشغلك
,اردد فى عقلى يبقى لا هتاكلوا ولا تشربوا ولا هتلبسوا
أسمعوا قولوا لتيتة ماما هتروح تتجوز ؟؟؟؟؟؟؟؟يمكن تغير رأيها ومتسافرش ولا أقولكم بلاش خليها تسافر حرام بلاش أشيل ذنبها ؟؟؟طب قولولها تعمل عمرة بس وبلاش حج؟؟؟؟؟؟؟؟؟
صحيح !!!!!!!!!!
شيزوفرانيا
أولادى يقهقون بصوت عالى جدااااااااااااااااااااا
هههههههههههههههههههههههه

7 comments:

Anonymous said...

شكرا على زيارتك وشرفتينا

فى كوكبنا
بس دخلتى كده
لا احم ولا دستور
ههههههههههه
مش قولنا الدخول بالباسبور

معلش هتنزل المرة دى


ربنا يخليلهم لك
ونلتقى بعد الفاصل

خالد منصور said...

انا هحاول افهم و بغدين اعلق

semsem said...

ربنا بخليك ماما ويخليكى لولادك
وترجعلك بالسلامه ان شاء الله

شمعة أمـــــل said...

فعلا تناقض غريب
بس احنا كلنا تناقضات
ربنا يخليلك والدتك واولادك
ويباركلك فيهم
كل سنه وانتى طيبه

Anonymous said...

كلاكيت تاتى وتاتى وتاتى ..انا سعيد جدا بهذه المدونة الرائعة خاصة وان الموضوعات بها مميزة للغاية وعجبنى جدا موضوع ماما وتيته فهو فعلا يمثل واقع يحمل فى خفاياه اشياء كثيرة بعضها سلبى والاخر ايجابى ...تحياتى اليكى
الافوكاتو المصرى
طارق محمد على

الطائر الحزين said...

احضرتك واضعه استراتيجية للبيت وهذه الاستراتيجية يستلزم لتنفيذها محموعة تكتيكات

الاستارتيجية لابد ان تكون ثابتة لكن التكتيك مش مشكلة يتغير من وقت لاخر على حسب الظروف
ولابد ان يعلم جميع الاطراف ان التغيير فى التكتيك يكون بسبب الظروف وتقتضية المصلحة

وفى حاجة مهمة دوما زمار الحى (تيتة) لا يطرب (الأم)

كلاكيت تانى وتانى said...

شكرا لكل من علق ع هذا البوست العائلى جدا جدا
وشكرا لاتاحتكم الفرصة لى بتعليقكم ان اتعرف ع مدوناتكم ايضا
تحياتى